Ny nettside

Trenger bedriften min ny nettside? 5 punkter

Vel, trenger du ny nettside? Se for deg nettsiden din som en butikk på nettet. Forsiden din er butikkens innbydende utside og undersidene er innsiden av butikken hvor du viser frem kunnskap og varer. Nettsiden din er hvor mulige kunder skal samle informasjon om bedriften, skape sitt førsteinntrykk av dere og gjøre grunnlaget for kontakt. Så om du står utenfor en butikk i handlegata med neonskilt fra syden, du titter inn og ser at det bugner over av varer og på toppen av det hele er logoen skrevet i Comic sans, er dette innbydende for deg? Eller går du til nabobutikken med et minimalistisk design og ryddig inventar?

Det hjelper på å tenke slik at nettsiden din nå har blitt din fasade på nettet og siden du ikke vil ha neon skilt utenfor butikken din (om du ikke driver med skilt da selvfølgelig!) så vil du heller ikke at den digitale profilen din skal fremstå som noe 90-tallet kan få beholde. Vel la oss komme til saken her er 5 punkter som gjør det klart om du burde investere i oppussing eller bygging av ny nettside.

  • Er nettsiden responsiv? – Mobiltilpasset

Responsiv? Hva mener du med det? Vel ta frem smarttelefonen din eller nettbrettet, besøk nettsiden din på den valgte enheten å se: må jeg scrolle sidelengs? Har jeg tilgang til menyen? Flyter tekst og bilder feil? Er bildene for store til telefonen?

Dette er elementer som må fikses da vi ser at over 50% av trafikken som drives til websider kommer fra håndholdte enheter.

  • Tar nettsiden lang tid og laste? – Pageload

Bruker du mer enn to sekunder på å laste nettsiden faller du på Googles ranking, de vil levere informasjon til sine søkere raskt og uten noen forsinkelser.  Trenger ikke å si mye, men mennesker i dag har ikke mye tålmodighet og forventer å få det de vil ha levert med en gang. Hastighet kan forbedres med nye koder, ny hjemmesidebygger og webhotell. Sjekk det her: tools.pingdom.com/

  • Er nettsiden din sikker? Hengelås – HTTPS  – SSL

For å vise at nettsiden din er sikker kan du bruke hengelåsen i adressefeltet. Du har sikkert sett dette på nettbutikker og flere andre sider. Dette viser kunden din at de kan stole på nettsiden din og at de vil ikke få opp noen ubehagelige meldinger om trusler fra nettsiden din.  Er det noe Google setter stor pris på er det sikkerhet og det skader jo ikke å blidgjøre Google og dine kunder i en smekk? En enkel investering med stor gevinst.

  • Ser nettsiden din gammel ut? – Moderne webdesign

Det er 10 år siden 2008.. sykt! Bare tenk på hvor fort denne utviklingen har gått med forskjellige mobiler, nettbrett, programmer, sosiale trender osv. Oppussing av nettsider er blitt noe som må gjøres oftere, som sagt bare å tenke på butikkfasader hvordan moten endrer seg. Vi anbefaler i disse tider at man vedlikeholder/pusser opp nettsiden sin minst hvert andre år på grunn av den stadige utviklingen i teknologi og trender. Ser nettsiden din bra ut og har det siste designet vil dette fortelle kunden din at du er oppdatert. Holder du på det gamle designet kan de i verste fall tro at du har lagt ned.

  • Er nettsiden søkemotor optimalisert?

Hva hjelper det å ha en super flott nettside om ingen finner den? Søkemotoroptimalisering er blitt kalt en trend, utgiftspost og mye annet. Men et av de viktigste punktene for å skape engasjement på sidene dine er jo at noen finner de. Søkemotorene (Google, BING, Yahoo osv.) stiller krav og har satt opp algoritmer for å fremme det mest aktuelle innholdet for søkeren. Du kan annonsere hos de fleste søkemotorene, men da er de merket som annonser. Målet må være å dukke opp uten og måtte betale for det, dette kalles organisk SEO.  Har du en nettside som promoterer snekkere, men skriver blogg om iPhone? Da er det opplagt at du bare vil forvirre søkemotorene. Men med analyse og hard jobbing kan man finne ut hvilke søkeord det er verdt og bruke tid på.

Konklusjon – Trenger du ny nettside?

Hvis du kan si check på flere av disse punktene er det kanskje på tide å ta en runde med hjemmesiden til din bedrift. Pass på å få laget et system hvor du kan være med å endre ting selv senere. Systemet vi gjerne anbefaler da er WordPress hvor det er like enkelt å publisere noe som når tanta di poster visdomsord på Facebook. Om du trenger rådgivning er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss i Digitalprofilering trykk her.

 

Scroll to top

Kontakt oss i dag!