KISS – Fem tips til din bedrifts nye hjemmeside

Denne uken tar vi for oss fem varierte tips på hvordan du kan øke gjennomsnittstiden på de besøkene som kommer til din bedrifts hjemmeside. Hovedtanken er den velkjente metoden «KISS» – Keep it simple stupid. God innformasjon skal være lett tilgjengelig og veien til kjøp/kontakt skal være kort!

1: Hold den besøkende på nettsiden din

Unngå for mange linker ut av nettsiden din. Bruk heller tiden din på godt innhold for din egen. Om du behøver videoer fra youtube for eksempel så kan det være lurt å skru av relaterte videoer, så ikke den besøkende ender opp i en youtube tornado og forsvinner fra nettsiden din.

2: Høyoppløselige bilder og responsivt design

Vi er i 2019 og dette tilsier at nettsiden din bør se ut som at den er laget i nettopp 2019 også. Det finnes alt for mange eksempler hvor nettsidene ikke tilpasser seg telefon og/eller at bilder er blåst opp fra 200px til 2000px for å dekke skjermen. Om du ikke har gode nok bilder kan bildebanker være en god løsning, vi har skrevet mer om dette i denne artikkelen: 5 gratis måter å bruke skaffe gratis illustrasjonsbilder på

3: Eliminer unødvendige elementer på nettsiden din

Slidere kan være en fin måte å vise frem et par tilbud for eksempel. Men slidere krever mye ressurser av nettsiden og om du har flere enn et par bilder/videoer vil dette også gå utover lastehastigheten på nettsiden din. Uansett er det vel ingen som gidder å bla gjennom 15 slides på forsiden. Bare tenk på hvordan konsentrasjonen vår er blitt. Hold det enkelt, ryddig og oversiktlig.

Trenger du både blogg og Facebook feed? I de fleste tilfeller er svaret nei. Som sagt tidligere ønsker vi å holde den besøkende på nettsiden og en Facebook feed vil uansett kreve ressurser fra både din side og facebooks side. Når din blogg bare vil bruke din side til å laste og derfor vil sende mindre forespørsler før siden er lastet ferdig.

Det samme kan man si om animasjoner, gjort riktig kan det faktisk være ganske flott, men om animasjoner er lagt inn bare for å ha animasjoner skjønner du fort at dette bare blir knotete og nettsiden din vil se ut som en powerpoint fra 1997.

4: Følg med på vekta

Hvor mye veier bildene du laster opp for eksempel? Om du nå har kjempeflotte høyoppløselige bilder vil de ofte være overvektige når det gjelder KB tenk på at noen har 1GB data inkludert i telefonabonnementet sitt også kommer de inn på nettsiden din hvor du har kjempe fine bilder, men hver gang de lastes inn må den besøkende bruke 20mb fordi du har ti ukomprimerte bilder på forsiden din. Da kan det være greit å benytte seg av tjenester som tinypng.com hvor du kan komprimere bilder uten og ødelegge kvaliteten.

5: Gjør reisen enkel

Med dette mener vi at om målet ditt er kjøp og nettsiden din er en nettbutikk så må du teste ut veien fra forside til kjøp. Om målet med nettsiden din er at besøkende skal kontakte deg så må veien fra salgsargumentene være kort til enten et kontaktskjema eller kontaktinformasjon. Du kan selv teste dette med å ta tiden på hvor lang tid du bruker fra nettsiden din laster til du er overbevist å utfører den avsluttende handlingen. Se så på om det er noen ledd du kan kutte ut, eller kanskje det trengs flere argumenter på siden før noen tar kontakt.

Lurer du på noe mer eller ønsker du kanskje hjelp med å tilpasse nettsiden din svarer vi gjerne på dine spørsmål!

Scroll til toppen