Digitalprofilering sosiale medier tips

Hva skal publiseres hvor? – Digital Markedsføring

Din bedrift har en ny oppdatering som publikum burde få vite om, men hvor skal du publisere den? Og i hvilken rekkefølge? Hjemmesiden din har gjerne en blogg funksjon og bedriften opererer med Facebook, Twitter, Youtube, Nyhetsbrev og Linkedin.  Så hva skal publiseres hvor, i hvilken rekkefølge og hvorfor?

Video i digital markedsføring

Video er blitt enklere for bedriften å lage selv nå som alle går rundt med et videokamera/telefon i lommen. Mange av disse telefonene i dag lager nå gode nok filmer til at du fint kan bruke de profesjonelt.  Eller kanskje du til og med har kjøpt inn en video eller animasjon eksternt? Avhengi av videoens innhold må du finne ut av hvilket medie som passer best. Er dette en nyhetsak? Da kan det være lurt å poste den først på Youtube eller Vimeo, skrive et blogginnlegg å lime den inn i I WordPress kan du som regel legge inn linken rett i editor, men om du vil bestemme mer selv hvordan du skal legge den inn eller bruker en annen nettsidebygger kan du følge disse tre enkle trinnene(klikk på bildene):

Trykk på del
Velg bygg inn
Gjør de innstillingene du vil og kopier koden, du kan da lime inn på din hjemmeside

Etter du har laget blogg innlegget kan du dele nettsidelinken din til de sosiale mediene. Med denne ruten, Youtube – hjemmeside – sosiale medier vil du oppnå en flyt som skaper besøk og analyserbare tall til både din hjemmeside og Youtube. Youtube er som kjent en del av Google og dette vil også i flere tilfeller hjelpe deg opp å frem på relevante søk til videoen.

Men er det snakk om kun et kort informasjonsklipp er det ingenting i veien med å publisere det direkte på en dine foretrukne sosiale medier plattform. Men tenk på hva ditt publikum forventer på de forskjellige plattformene. Facebook (Underholdning, informasjon), LinkedIn( Tips og triks, jobbmuligheter og prosjektoppfølging) , Twitter (Diskusjon, kontakt og korte meldinger).

Det viktige i de sosiale mediene når du publiserer direkte der er å aktivere måter de kan kontakte dere på eller legge ved en link til hjemmesiden deres som har mer informasjon hvis publikum er interessert.

Nyhetssak om bedriften

Start på hjemmesiden din om du har en nyhetsfunksjon der. Opprett et innlegg med hele nyhetssaken, finn gode bilder dette kan du lese en sak vi har skrevet her: https://digitalprofilering.no/06/2018/5-gratis-mater-a-skaffe-lage-gratis-illustrasjonsbilder-og-video-pa/ .  Se over at du har gode beskrivende titler som hjelper søkemotorene med å finne innholdet ditt relevant.

Når du har nyhetssaken publisert med gode bilder og gode titler er du klar til å dele innlegget ditt videre. Det du gjør da er at du velger ut et godt sitat eller kanskje ingressen om den kan fungere som godt agn for leseren. Få frem at de kan klikke på linken for å lese hele saken og du vil drive trafikk mot din nettside. Bruker du WordPress? Da er det kjekt å installere en plugin for eksempel Yoast SEO som hjelper deg med å bestemme presentasjonen av innlegget ditt i nyhetsstrømmen på de sosiale mediene. Facebook har også et debugging verktøy om nyhetssaken din ikke ser slik ut som du ønsker, det kan du benytte her: https://developers.facebook.com/tools/debug/ .

Nyhetsbrev

Nok en gang tenk på ditt publikum og deg selv! Hvor lange mailer liker du å lese? hvilke typer mailer åpner du? Også videre. Vel viktigheten av å kjenne publikumet sitt er alfa omega fordi det er forskjell på noen som har abonnert på forskningsnyheter og en elektronikkbutikk. Min anbefaling er rett og slett som alt annet hold det kort og send publikum til nettsiden din for mer innhold. Er det en video du vil dele så lag heller en kort introduksjonstekst og legg til et stillbilde i eposten. Avslutt mailen med linken til videoen for da å kunne følge analysen på trafikken samt sende de til en side som forhåpentligvis har den informasjonen de søker.

Publisere bare fordi det er lenge siden du har publisert noe?

Mange sier at du må ha en konstant opplastingsrutine både på sosiale medier og hjemmeside. Men her er det faktisk den gode gamle «Kvalitet over kvantitet» som gjelder. En konstant rutine er vel og bra om du lager en serie av noe eller du faktisk har nytt innhold til samme tid. Men om du bare oppdaterer for å oppdatere vil dette lett gjennomskues og som regel ikke ha den kvaliteten et gjennomtenkt innlegg der du skriver noe fordi du har lyst innehar.

Så hva er det viktigste med publisering?

Nettsiden er ditt samlingssted på nettet og det ønskede landingsstedet fordi her har du full kontroll og ingen distraksjoner! Bruk sosiale medier til å fange publikums interesse. Har du klart dette er du mye nærmere et eventuelt salg eller hva nå enn ditt mål om konvertering er. Om du ikke har det fra før er det et must og få implementert Google Analytics så du kan se hvilke kanaler du gjør noe riktig i og hvilke innlegg og sider som er mest interessante for den besøkende. Gjør en hypotetisk analyse av dine konkurrenter og ditt publikum, gjerne prøv å tenk deg ut en målgruppe. Hvilket innhold vil de se på?  Om noe er uklart eller du lurer på noe er det bare å ta kontakt med oss!

Scroll to top

Kontakt oss i dag!