Ranger høyt på Google Digitalprofilering

Kom lenger opp i søk på Google i storbyer som Trondheim og Oslo

Det å dukke opp på de riktige søkeordene i Google kan være vanskelig nok når det er mange om beinet. Men kanskje vanskeligst i storbyene hvor firmaer satser på å komme øverst på Google. Mange legger også strategier for hvordan de skal få til dette. I dette innlegget vil jeg fortelle om noen triks som kan hjelpe deg og din bedrift og score bedre på Google.  Et av begrepene som er veldig sentrale her er søkemotoroptimalisering eller SEO. Dette er enkelt forklart et samlebegrep for alle tiltakene du gjør for at nettsiden din skal komme høyt opp.

Optimaliser nettsiden din

Det første tipset høres kanskje opplagt ut, men start med hjemmesiden din, finn ut av om den vises godt på mobil, har den hengelås i url feltet, hvordan er lastehastigheten, er bildene dine store?
Om du har mulighet til å endre på nettsiden selv kan du benytte deg av gratis verktøy som:

https://tools.pingdom.com For å sjekke lastehastighet.

https://tinypng.com For å komprimere bilder uten og miste kvalitet.

Se på titler og overskrifter på din nettside

Søkemotorene vil alltid se etter relevant innhold og den letteste måten å forklare søkemotorene hva innholdet i teksten er å skrive en skikkelig relevant tittel. Bruk nøkkelord som du ønsker og dukke opp på for eksempel  «Vi har hundefor i Trondheim», Dette kunne vært en overskrift på nettsiden som ville trigget søkeord som Hundefor i Trondheim, Trondheim Hundefor osv. Fordi ordene er brukt i en sammenhengende setning og som tittel vil Google eller Bing anta at dette er et relevant resultat.

Bildene du har på din nettside kan også bidra til å øke din synlighet og relevansen. Heter bildet ditt for eksempel «untitled123.jpg» vil ikke søkemotorene kunne bruke dette noe særlig. Men heter bildet ditt hundefor-for-dachshunder-trondheim.jpg vil du ha flere søkeord som gjør bildet ditt relevant både for bildesøk og tekstsøk. Desto flere relevante resultater søkemotoren får fra din nettstedsadresse vil det være med på å bygge opp din autoritet hos søkemotoren.

Google dine konkurrenter

Nå ble dette et helt tilfeldig eksempel med hundefor, men som du ser under ser du tittelen på toppresultatet på søket «Hundefor Trondheim» om du søker slik på din bransje vil du se at Google uthever nøkkelordene som er relevante for ditt søk. Denne teksten som dukker opp på Google kalles For «Sidetittel» og «meta-tekst» på godt norsk. Disse tekstene kan du endre selv med plugins som for eksempel Yoast SEO i WordPress eller i egne felt i Joomla som er de to nettsidebyggerne som er mest brukt nå. Her vil du også få tips om var lang tittel og meta-tekst burde være. For å skrive gode tekster her kan du tenke deg at det skal være sammenhengende tekst hvor du lurer inn dine søkeord for å holde det relevant.

Google eksempel på meta-tekst og tittel

Benytt deg av gratismulighetene til Google

Vi har tidligere skrevet om dette her: https://digitalprofilering.no/03/2018/gratis-oppforing-pa-google/

Men i korte trekk handler det om å benytte seg av av Google min bedrift og Google Search console

Gratis Google oppføring

Sosiale medier og kataloger

Sosiale medier er ikke bare en god plattform for å nå folk der de er, men de er også nettsteder med høy autoritet hos søkemotorene. Dette kan du utnytte ved å bruke disse med jevne mellomrom og ha linken til din hjemmeside på de sosiale mediene dine. Vil det dukke opp flere relevante resultater i forhold til din bedrift og når en link er postet av en nettside med god autoritet hos søkemotoren vil dette være med som en tommel opp til søkemotoren om din side. Så derfor er det lurt å ta kontroll over alle plassene som ikke koster noe selv, slik som de anerkjente telefonkatalogene og sosiale mediene. Ta kontroll over informasjonen din der. Om den allerede ligger ute koster det som regel ingenting og endre det til korrekt adresse og legge til link til nettsiden.

Hvordan skal du bruke nettsiden din?

Hvis du har alle de sosiale mediene hvorfor skal du ha en nettside da? dette er det alt for mange som tenker på i dag. At det blir for mye å oppdatere eller holde kontroll på. Vårt svar til dette er at sosiale medier og kataloger skal være tilsvarene til de gode gamle flyeren, plakatene og gratisreklamen som ble sendt ut. Nettsiden din er den mulige kundens første møte med deg «virtuelt» så du kan presentere deg ordentlig.  Har kunden først kommet inn på din nettside så er de mest sannsynlig interesserte i det du tilbyr. Derfor blir det samlingspunktet for nyheter, referanser og kontaktinformasjon. Desto mer oppdatert og presis informasjonen er vil du oppnå bedre resultater i Google og Bing.

Så hvordan kan man vinne i byer med mye konkurranse på Google?

Det viktigste hvis søkeordene du ønsker og dukke opp på er helt fylt opp av konkurrenter kan være å lage enda mer fokusrettede søkeord. Tenk «Hundefor» «hunderase» «Rett ved Oslo», altså del de opp i de søkeordene du tror vil få mest spesifikke resultat. Et annet tips kan være å se på domene ditt, er domenet hansenhundefor.no kan dette bli for generelt, men om du har oslohundefor.no som domene vil du oppnå og ha to flotte søkeord i navnet og oppfattes som superrelevant til søket.

Det jeg har beskrevet nå kalles ofte Organisk SEO og dette vil si at det er optimalisering som ikke er betalte plasseringer (typisk i Google så vil det stå annonse ved de som det er betalt for).
Om du lurer på noe mer eller er interessert i flere metoder for å klatre høyere på din lokale søkemotorliste så er det bare å ta kontakt med oss på mail eller telefon.

 

 

Scroll to top

Kontakt oss i dag!